Bane NOR utbygning av Vestfoldbanen fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg.
Nykirke-Barkåker prosjektet er en del av Intercity satsningen for sammenhengende dobbeltspor på vestfoldbanen for å legge til rette for flere avganger og kortere reisetid mellom Tønsberg og Oslo ned til 1 time.
Kort om prosjektet:
- 13,6 km nytt dobbeltspor fra Nykirke – Barkåker
- Ny Horten stasjon med innfartsparkering
- 4 tunneler samlet lengde 5,1 km
- 1 eksisterende tunnel oppgraderes, Tangentunnelen
- 3 nye tunneler, 1 betongtunnel, 2 bergtunneler
- 1 viltovergang
- To bruer, over Rv.19 i forbindelse med stasjonen og Solerødveien
- 4 beredskaps-plasser og 2 rømningstunneler med atkomstveier
- 10 tekniske hus
- Service-spor for gule maskiner
Og tilhørende delprosjekt (fra nord mot sør):
- Avgrening til Koppstad Godsterminal,
- Hensetting Tønsberg, for 14 tog oppstillingsplasser med teknisk bygg og servicebygg
- Innføring Barkåker-Tønsberg, ombygginger Tønsberg stasjon