
Den nye kaien i Risavika, Kai 25, er nå ferdigstilt og tatt i bruk. Kai 25 forlenger Kai 24 med 10 meter og er bygget i en lengde på 127 meter i retning mot sør. Kaien er også tilrettelagt for en videre forlengelse i et fremtidig byggetrinn to, Kai 26. Kai 25 ligger innenfor et ISPS-sikret område med stor operativ aktivitet, og den interne havneveien passerer tett forbi langs strandlinjen som inngår i området. Dette gjorde gjennomføringen krevende, ettersom det måtte tas betydelig hensyn til både pågående aktivitet og transport forbi anleggsområdet. Prosjektet var derfor logistisk utfordrende.
Kaien er bygget i et område med særdeles krevende grunnforhold, der eksisterende landområde er etablert gjennom masseutfylling. Kai 25 er fundamentert i en fyllingsfront og i sjøbunn med et tykt lag av mudder og løse masser. Tidligere landvinning og typen masser i fyllingsfronten gjorde det ikke mulig å etablere kaien med ytterligere fyllmasser eller ved tradisjonell fundamentering med rammede peler. Pelene måtte derfor utføres som borede stålrørspeler med opptak av horisontallaster ved hjelp av friksjonsplater i eksisterende fylling. Under byggingen var det avgjørende å unngå skader på den eksisterende fyllingen og fyllingsfronten, slik at stabiliteten ikke ble svekket og risiko for utglidning unngått. Kai 25 er bygget i tilstandsklasse 3.
Kai 25 er nå tilrettelagt for fremføring av bulklinjer til og fra skip, både for flytende bulk og MGO. Kaien er også utrustet for landstrøm. I tillegg er det oppført et kaihus som er tilrettelagt for håndtering av bulklinjer samt vannfylling til skip.