På Kjevik har Avinor kontrahert Solenergi Fusen til å installere solceller på taket til parkeringshuset.
Det er installert ca. 900 paneler som har en samlet effekt på 517 kWp. (kWp = den maksimal effekten solcelleanlegget kan produsere under optimale forhold) Anlegget benytter DC 1500 V for overføring av effekten mellom paneler og hovedtavle
Novaform sin rolle har vært prosjektleder på vegne av Avinor. Oppdraget har vært i alle prosjektet faser fra mulighetsstudie, anskaffelse, kontrahering gjennomføring og overlevering. I oppdraget har vi benyttet jobbet i Avinor sine systemer for prosjekt oppfølgning.
Avinor har ambisjoner om å produsere kraft til eget bruk på sine arealer. Det er forventet økt energi og effektforbruk på samtlige lufthavner i årene som kommer med økt behov for ladeløsninger til kjøretøy, eksisterende og nye bygningsmasser og tekniske installasjoner. Videre fremover vil det være behov for energiforsyning til null- og lavutslipps luftfartøy.
Avinor har med bakgrunn i dette besluttet å gjennomføre et mulighetsstudie for Flesland, Gardemoen, Sola og Kjevik hvor Cowi er engasjert for å vurdere ulike alternativ for solcelleanlegg med tilhørende beslutningsgrunnlag.
Novaform sin rolle har vært innleid prosjektleder på vegne av Avinor. I denne rollen har vi kvalitetsikret underlag som er utarbeidet av Cowi, deltatt i avklaringer rundt bakkemontert anlegg vs. takmonterte anlegg, KS av kalkyler, deltatt på befaringer og vært rådgiver for Avinor i generell spørsmål vedrørende studie.